07.12.2022
Tietoa vesilläliikkujalle

Blue Sea -komponentit

Hyväkään akku tai akut eivät auta, mikäli virta ei välity oikealla tavalla käyttökohteisiin. Jännitehäviöt tai laitteiden epävarma toimivuus voidaan ehkäistä hyvin tehdyillä kytkennöillä ja oikeilla komponenteilla.

On hyvä tiedostaa, että akuista saadaan vain rajoitetusti niiden kokonaiskapasiteetti. Perinteisten akkujen osalta tämä on luokassa 40-60 %, mutta uusien ja hinnakkaiden litium-akkujen osalta lähes 100 %.

Kun akut ovat lähes täysiä, noin 90 %, tarvitaan viimeiseen 10 % lataukseen huomattavasti enemmän aikaa kuin latauksen alkuvaiheessa. Hyvistä komponenteista tehty sähköjärjestelmä edesauttaa akun nopeampaa latautumista.

 width=

Akuista saadaan vain rajoitetusti niiden kokonaiskapasiteetti hieman akkutyypistä riippuen.

Kuvassa 2 x 12 v akkuja liitettynä yhteen ja välissä 50A Blue Sea -sulake.

BlueSea on erikoistunut valmistamaan vain veneisiin tarkoitettuja sähkökomponentteja ja ne on tehty vaativiin olosuhteisiin niin pienveneilyyn kuin isommillekin aluksille. Kaikki BlueSea-tuotteet ovat IP66 -suojattuja, ellei toisin mainita, sekä täyttävät ISO -ja CE-normit.

Kalastusveneen sähköjärjestelmään kuuluu monia laitteita

Mikäli ei oteta huomioon perämoottorin tarvitsemaa sähkövirtaa, on nykyaikaisessa kalastusveneessä huomattava määrä sähköä tarvitsevia laitteita. Näitä ovat esimerkiksi kaikuluotaimet, plotterit, keulasähkömoottorit, matalan veden ankkurit ja tutka. Kaikille laitteille on yhteistä, että ne tarvitsevat mahdollisimman tasaista jännitettä toimiakseen kuten ne on suunniteltu.

 width=

Nykyaikaisesta kalastusveneestä löytyvät yhä useammin keulasähkömoottori sekä sen yhteyteen liitetty toinen kaikuluotain. Häiriötön sähkön syöttö on toiminnan perusta.

Hyvin suunnitellun ja laadukkailla komponenteilla toteutetun järjestelmän käyttöikä on huomattavasti pidempi kuin huolimattomasti toteutetun. Kasvavat elektroniikkatarpeet voidaan huomioida jo järjestelmää suunniteltaessa ja varmistua siitä, että sen suorituskyky, laajennettavuus ja liitettävyys on helppo pitää ajan tasalla.

BlueSealta löytyy ratkaisu useimpiin tilanteisiin

BlueSean valikoimista löytyvät muun muassa päävirtakytkimet, latausreleet, sulaketaulut, automaattisulakkeet, liitäntäkiskot, pistokkeet ja pistorasiat, ohjauspaneelit, vesitiiviit kytkinpaneelit sekä katkaisijat.

 width=

Blue Sean latausrele vasemmalla ja 70A sulake oikealla.

Kalastusveneistä BlueSean tuotteita löytyy useimmin esimerkiksi päävirtakytkimen, latausreleiden, automaattisulakkeiden ja erilaisten sulaketaulujen sekä pistorasioiden muodossa.

 width=

Kalastusveneeseen sopiva Blue Sean vedenkestävä kytkintaulu, jossa USB-liittimet sekä kytkimet audiojärjestelmälle, pilssille, kiertovesisumpulle ja muille 12V käyttökohteille.

Muutamia olennaisia asioita liittyen kalastusveneen sähköihin

BlueSean komponenteilla saa rakennettua järjestelmän, joka kestää. Kytkennöistä on kuitenkin hyvä korostaa tiettyjä seikkoja, joiden myötä laadukkaat komponentit pääsevät oikeuksiinsa.

Johdotus

Veneen johdotuksessa ei alle 1,5 mm2 johtoa kannattaisi käyttää vaikka laitteen virran tarve olisi pieni. Ohuen johdon mekaaninen kestävyys on heikko ja pienten puristusliitinten käyttö on erittäin hankalaa. Yleisestikin johdotus kannattaa tehdä mahdollisimman lyhyenä, jotta jännitehäviöitä ei synny.

 width=

Johdotus on hyvä tehdä mahdollisimman lyhyenä. Tästä Blue Sean päävirtakytkimestä lähtevät johdot ovat kaikki noin metrin mittaisia.

Sulakkeet

Jos asennetaan paljon uutta elektroniikkaa, täytyy varmistua siitä, että kaikilla laitteilla omat oikein mitoitetut sulakkeet. BlueSean sulaketauluista ja automaattisulakkeista löytyy aina oikea sekä tarvittaessa laajennettava ratkaisu kulloisenkin käyttötarpeen mukaan.

 width=

Kaksoisakkujärjestelmällä, keulasähkömoottorilla, kaikuluotaimella ja plotterilla varustetun kalastusveneen sulaketaulu. Mukana myös veneen valojen ja pilssin sulakkeet.

Akkujen latauksesta ajon aikana

Kun perämoottori käynnistetään, sen laturi alkaa lataamaan starttiakkua, kunnes saavutetaan 14,2 V jännite. Tällöin BlueSean kaksoisakkureleeseen syttyy vihreä valo sen merkiksi, että rele liittää esimerkiksi keulasähkömoottorin käyttöakun samaan piiriin ja perämoottorin laturi lataa molempia akkuja.

Perämoottoreiden laturien tehoissakin on eroa, jolloin lataustehokin vaihtelee. Esimerkiksi Hondan 100 hv tarjoaa 44A lataustehon, kun taas Mercuryn 100hv:ssa laturin teho on 35A.

 width=

Hondan 100 hv tarjoaa 44A lataustehon.

Kun perämoottori on sammutettu, sallii rele molempien akkujen käytön, kunnes jännite laskee noin 13,7 volttiin, jolloin rele erottaa akut toisistaan. Useimmissa BlueSean releistä löytyy ohjausliitäntä starttimoottorin herätevirralle.

Kun perämoottoria taas käynnistetään, katkaisee rele yhteyden startti/varustepuolen välillä, jolloin suuri starttivirta ei vaurioita sitä. Jänniteohjattu rele kannattaa sijoittaa akkujen läheisyyteen, jolloin yhdyskaapelit voidaan pitää lyhyenä ja jännitehäviöitä ei muodostu.

 

Alkuperäinen artikkeli: Kalamies.com

Tietoa vesilläliikkujalle

Uutiset

Ikaros takaisinkutsu

Tiedote vapaaehtoisesta takaisinkutsusta koskien Ikaros käsi...
Uutiset

Uutta Mirkalta! DEROS RS 600 & DEXOS 1217

Tarvitsetko monipuolista hiomakonetta, joka selviytyy vaativ...
Tietoa vesilläliikkujalle

Polttoainejärjestelmän suojaaminen talvisäilytyksessä

Talven lähestyessä on tärkeää valmistella vene huolellisesti...
Tietoa vesilläliikkujalle

Veneen syyshuolto – valmistautuminen talvisäilytykseen

Syksyn lähestyessä on aika valmistella vene talvisäilytyksee...
Tietoa vesilläliikkujalle